Mrowisko na Obiegu

Mrowisko Joanna John

Na Obiegu ukazał się felieton Katarzyny Boratyn na temat festiwalu IN OUT, podczas którego swoją premierę miało Mrowisko, krótki metraż zrealizowany przeze mnie w 2014 roku w ścisłej współpracy z Wojciechem Benicewiczem i Robertem Schalinskim.
Całość felietonu można znaleźć tu.

Natomiast poniżej wklejam krótszy fragment tekstu.

“Moją uwagę przyciągnęły natomiast prace poruszające temat związków łączących światy ludzi i zwierząt, zacierania się granic między nimi, znoszące tradycyjne rozróżnienie na realne i wyobrażone. Jednym z takich filmów było wyróżnione przez jury „Mrowisko” Joanny John – odrealniony obraz podziemnego miejskiego pejzażu, w którym wąskie korytarze londyńskiego metra stają się swoistym mikrokosmosem. Przechodnie przemierzają je w pośpiechu niczym zapracowane mrówki. Skoncentrowani na sobie i własnych problemach pozostają zamknięci we własnych, odrębnych światach. Ta surrealistyczna wizja miejskiej dżungli zilustrowana została fragmentami „Życia mrówek” Maeterlincka, czytanymi przez lektorkę w sposób przywołujący na myśl film przyrodniczy. W podobny sposób granice fauny i ludzkości zaciera Francuzka Elsa Lévy, która w swoim filmie „Crocodile Woman” analizuje osobliwy przypadek kobiety, która po rozstaniu z partnerem stopniowo upodabnia się do krokodyla. Obserwujemy zamkniętą w mieszkaniu, osamotnioną dziewczynę. Z offu słychać jej głos – przez cały film przemawia do tego, który odszedł. Raptem kadr zaczyna gęstnieć od roślin, a odgłosy kapania wody narastają, przechodząc w deszcz, ulewę i w końcu burzę. Towarzyszą tym dźwiękom obrazy kolejnych etapów przemian bohaterki: po mokrej plamie na koszulce przychodzi kolej na całe ubranie, z mokrych włosów zaczyna kapać. W końcu ociekająca wodą, jakby nieco oślizła, upina włosy spinką w kształcie pazurów krokodyla.”